نوشته شده توسط : arex

زیرسازی دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری

 

یک سوال که خریداران کاغذ دیواری مطرح می کنند، نیاز دیوار به زیرسازی قبل از نصب کاغذ دیواری است. اصولا برای نصب کاغذ دیواری فرض بر این است که دیوار کاملا صاف، بدون شوره گچ و رنگ و بدون کنده کاری است. اگر غیر از این باشد دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری نیاز به زیرسازی دارد. در این مقاله به انواع سطوحی که کاغذ دیواری با زیرسازی و بدون زیرسازی روی آن نصب می شود و مشکلاتی که پس از نصب کاغذ دیواری روی دیوار نم دار پیش می آید، اشاره می کنیم.

 

زیرسازی دیوار چیست؟

برطرف کردن عیب و ایراد دیوار نظیر ترک خوردگی و پرکردن تکه های کنده شده گچ دیوار را زیرسازی می گویند. زیرسازی دیوار توسط نصاب کاغذ دیواری انجام می شود که در این زمینه حرفه ای است و لوازم و مواد مورد نیاز زیرسازی را دارد. زیرسازی دیوار غالبا با بتونه کاری انجام می شود. نصاب کاغذدیواری با بتونه و به وسیله کاردک تکه های کنده شده و ترک خورده دیوار را می پوشاند و دیوار را کاملا صاف و آماده نصب کاغذدیواری می کند.

زیرسازی دیوار باید قبل از کاغذ دیواری انجام شود، ولی خشک شدن بتونه نیاز به زمان زیادی ندارد. به همین دلیل می توان یک ساعت پس از زیرسازی دیوار، کاغذ دیواری را نصب کرد.  

 

هزینه زیرسازی دیوار چقدر است؟

زیرسازی دیواری برخلاف نصب کاغذ دیواری هزینه مشخص و ثابتی ندارد، بلکه بر حسب متراژ دیوار، جنس سطحی که کاغذ دیواری روی آن نصب می شود و مدت زمانی که وقت می گیرد، فرق می کند. بنابراین بهتر است قبل از انجام زیرسازی و پس از بازدید فضا توسط نصاب کاغذ دیواری، هزینه را از نصاب کاغذ دیواری پرسیده و با او در این مورد مذاکره کنید. اما معمولا هزینه زیرسازی بین ۱۲۰۰۰۰ تومان تا ۲۰۰۰۰۰ تومان متغیر است.

نصب کاغذ دیواری روی گچ و رنگ

کاغذ دیواری به راحتی روی گچ و رنگ نصب می شود و برای نصب آن صرفا نیاز به چسب کاغذ دیواری است که نصاب ها با خود می آورند. اگر دیوار ترک خورده باشد یا تکه هایی از گچ و رنگ دیوار کنده شده باشد، باید قبل از نصب کاغذ دیواری، زیر سازی انجام شود. همچنین اگر دیوار قبلا خیس بوده باشد و گچ و رنگ ریخته باشد (به اصطلاح دیوار شوره داشته باشد)، نیاز به زیرسازی قبل از نصب کاغذ دیواری است. زیرسازی خرابی های دیوار گچی و رنگ زیاد زمان بر نیست و سریع انجام می شود.

نصب کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری

خیلی از آنها کاغذ دیواری دارد و خریداران کاغذ دیواری که عموما در دکوراسیون بسیار باسلیقه هستند، با تغییر مد در دکوراسیون و ارائه کاغذ دیواری های جدید، تصمیم به تعویض کاغذ دیواری خانه می گیرند. کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری نصب نمی شود. اگر کاغذ دیواری را روی کاغذ دیواری بچسبانید، بعد از مدت کوتاهی از آن جدا خواهد شد. به همین دلیل باید قبل از نصب، کاغذ دیواری های موجود روی دیوار را کند، زیرسازی را انجام داد و سپس کاغذ دیواری جدید را نصب نمود.  

"کندن کاغذ دیواری" در مقاله جداگانه ای به اسم "نگهداری از کاغذ دیواری" توضیح داده شده است. اما نیازی نیست که این کار را خودتان انجام دهید، بلکه کندن کاغذ دیواری از کارهای نصاب کاغذ دیواری است. نصاب با استفاده از آب و کاردک کاغذ دیواری را از دیوار جدا کرده و سپس با خیس کردن چسب کاغذ، آنرا نیز از دیوار جدا می کند. پس از گذشت زمانی کوتاه، دیوار خشک شده و آماده نصب کاغذ دیواری می شود. این زیرسازی معمولا زمان بر بوده و هزینه بیشتری دارد.

 

نصب کاغذ دیواری روی کاشی

بعضی اوقات لازم است که کاغذ دیواری روی دیواری نصب شود که کاشی یا سرامیک دیواری دارد. نصب کاغذ دیواری روی کاشی امکان پذیر است، به شرط آنکه ابتدا شیارهای بین سرامیک گرفته شده و دیوار کاملا صاف شود. این کار را نصاب با بتونه انجام می دهد. به این ترتیب که ابتدا با بتونه و به وسیله کاردک، شیارهای خالی بین کاشی را پر کرده و آنرا هم سطح کاشی می کند. سپس بعد از گذشت یک ساعت دیوار کاملا خشک شده و آماده نصب کاغذ دیواری می شود.

 

 

نصب کاغذ دیواری روی مولتی کالر

همانطور که می دانید، مولتی کالر برجستگی و فرورفتگی دارد، درحالیکه برای نصب کاغذ دیواری، دیوار باید کاملا صاف باشد. به همین دلیل باید با بتونه تمام سطح دیوار را صاف کرد و سپس کاغذ دیواری را نصب کرد. زیرسازی دیوار مولتی کالر زمان بر و هزینه بر است.

 

 

 نصب کاغذ دیواری روی کمد و در چوبی

همانطور که در مقاله "نصب کاغذدیواری" و "کاغذ دیواری اتاق" گفته شد، کاغذ دیواری به راحتی روی چوب می چسبد و نیاز به زیرسازی ندارد. به همین دلیل نصب کاغذدیواری روی کمد و در امکان پذیر است. مگر آنکه قسمتی از چوب یا ام دی اف کنده شده باشد که در این صورت، نصاب باید ابتدا خرابی ها را درست کرده و سپس کاغذ دیواری را نصب کند.

 

   

نصب کاغذ دیواری روی کمد و در فلزی

اگر قصد نصب کاغذ دیواری روی سطح فلزی را دارید، بهتر است بدانید که خوشبختانه نصب کاغذ دیواری روی کمد و در فلزی امکان پذیر است. اما اگر سطح فلز برآمدگی داشته باشد، قابل ترمیم نیست و کاغذ دیواری نیز به همان صورت روی آن نصب شده و در (یا کمد) بعد از نصب کاغذ دیواری نیز برآمدگی را نشان می دهد. نصب کاغذ دیواری روی فلز، نیاز به زیرسازی ندارد، مگر آنکه از قبل کاغذ دیواری روی آن نصب شده باشد که در این صورت باید ابتدا کاغذ دیواری قبلی را جدا کرد.

نصب کاغذ دیواری روی دیوار نم دار

متاسفانه دیوار خیلی از خانه ها نم دارد و هرگز هم خشک نمی شود. نصب کاغذ دیواری روی چنین دیواری توصیه نمی شود. اما اگر حتما قصد نصب کاغذ دیواری را دارید و امکان خشک کردن دیوار هم نیست، باید کاغذ دیواری را از بهترین کیفیت موجود در بازار انتخاب کنید. اگر جنس کاغذ دیواری مرغوب باشد، با وجود نم مداوم دیوار، پوسیده و کنده نمی شود. تنها مشکلی که بوجود می آید این است که لکه های آب (در قسمت های خیس دیوار) کم و بیش از روی کاغذ دیواری مشخص است. یعنی رنگ کاغذ دیواری در آن قسمت ها تیره تر نشان می دهد. برای جلوگیری از این مشکل نیز می توان برای دیوار نمناک، کاغذ دیواری تیره رنگ انتخاب کرد.



:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : arex

کاغذ دیواری ساده

اگر یک مدل کاغذ دیواری باشد که با هر دکوراسیون و هر سبک کاغذ دیواری ست شود، کاغذ دیواری ساده است. کاغذ دیواری ساده به کاغذ دیواری گفته می شود که طرح بسیار کمی دارد، در خود آن بافت دارد یا کاغذ دیواری کاملا ساده است. به همین دلیل تنوع کاغذ دیواری های ساده بسیار بالا است و در رنگ های مختلف ارائه می شود.

کاغذ دیواری ساده هماهنگ با کاغذ دیواری طرح دار

یکی از کاربردهای اصلی کاغذ دیواری ساده، استفاده از آن همراه با کاغذ دیواری های طرح دار است. چراکه استفاده از کاغذ دیواری به گونه ای است که انواع کاغذ دیواری طرح دار با کاغذ دیواری ساده، روی دیوار ست می شود. در یک سالن یا یک اتاق، دو دیوار روبروی هم کاغذ دیواری طرح دار می شود، ولی به ندرت کاغذ دیواری های طرح دار را روی دیوارهای کنار هم نصب می کنند. به همین دلیل روی این دیوارها کاغذ دیواری ساده نصب میشود. کاغذ دیواری ساده باید از نظر رنگ، هارمونی کاملی با کاغذ دیواری طرح دار کنار آن داشته باشد. در عین حال بافت کاغذ دیواری ساده هم باید هماهنگ با کاغذ دیواری طرح دار باشد. به عنوان مثال، اگر کاغذ دیواری طرح دار را کلاسیک و اکلیل دار انتخاب کرده اید، می توانید از کاغذ دیواری های ساده اکلیل دار برای ست کردن با آن استفاده کنید. یا اگر کاغذ دیواری طرح دار بافت پارچه است، کاغذ دیواری ساده را نیز از بافت پارچه و همرنگ آن انتخاب کنید.

در بسیاری از آلبوم های کاغذ دیواری، در کنار هر طرح کاغذ دیواری، یک کاغذ دیواری ساده گذاشته شده است که با آن ست می شود. معمولا برای هر کاغذ دیواری طرح دار، یک کاغذ دیواری ساده همرنگ آن طراحی می شود. توجه داشته باشید که در بسیاری مواقع کاغذ دیواری ساده خود دارای طرح است، اما طرح آن بسیار کمتر از کاغذ دیواری طرح دار هماهنگ با آن است. خوشبختانه تعداد کاغذ دیواری های ساده در هر آلبوم کاغذ دیواری آنقدر زیاد است که می توان یک کاغذ دیواری مدل دار را با یک کاغذ دیواری ساده در آلبومی دیگر ست کرد و از این نظر محدودیتی وجود ندارد.

 

 

کاغذ دیواری ساده به عنوان کاغذ دیواری اصلی

کاغذ دیواری های ساده که هیچ طرحی ندارند، در رنگ و بافت با هم تفاوت دارند. کاغذ دیواری می تواند کاملا ساده، اکلیل دار، بافت پارچه ای، بافت حصیری، دارای طرح های هندسی از خود کاغذ دیواری با همان رنگ یا دارای خطوط و نقش مخمل باشد.

از این کاغذ دیواری ها برای ست کردن با کاغذ دیواری طرح دار یا به عنوان کاغذ دیواری اصلی برای دکور دیوارها استفاده می شود. خیلی افراد دوست دارند دکوراسیونی ساده و شیک داشته باشند که رنگ های مختلف در آن به کار نرفته باشد. خوشبختانه طیف وسیعی کاغذ دیواری ساده وجود دارد که طرح های بسیار ریز یا بافت زیبایی در خود دارند. این کاغذ دیواری ها در رنگ های مختلف به عنوان کاغذ دیواری ساده در دکوراسیون به کار می رود. بعضی آلبوم های کاغذ دیواری نیز به طور خاص، سبک ساده دارد و از این سبک کاغذ دیواری زیاد استفاده کرده است. کاغذ دیواری ساده و دکوراسیون سبک ساده که در آن از طرح های ریز و کم و رنگ های آرام استفاده می شود، بعد از سال ۲۰۱۵ بسیار محبوب شده و طرفدار زیادی دارد.

 

 image کاغذ دیواری ساده

نصب کاغذ دیواری ساده

نصب کاغذ دیواری ساده که مثل سایر کاغذ دیواری توسط نصاب کاغذ دیواری به صورت حرفه ای انجام می شود، در کل ساده تر از نصب کاغذ دیواری طرح دار بوده و سریع تر از آن انجام می شود. برای نصب کاغذ دیواری باید تکه های برش داده شده روی دیوار هم تراز بشود، طوریکه طرح کاغذ دیواری به هم نخورد. این مشکل در کاغذ دیواری ساده کمتر است و همین امر نصب آن را راحت تر می کند. از طرفی حجم دور ریز کاغذ دیواری کمتر است، چراکه برای هم تراز کردن تکه های کاغذ دیواری نیاز به برشی کمتری هست.

شستن کاغذ دیواری ساده

شستن و تمیز کردن کاغذ دیواری ساده به همان روش شستن سایر کاغذ دیواری ها انجام می شود. اگر یک آلبوم کاغذ دیواری، قابل شستشو باشد، به این معنی است که همه کاغذ دیواری های آن از جمله کاغذ دیواری های ساده، قابل شستشو است. روش شستن کاغذ دیواری قابل شستشو در مقاله های "نگهداری از کاغذ دیواری" و "تمیز کردن کاغذ دیواری" توضیح داده شده است.

تنها نکته ای که در تمیز کردن کاغذ دیواری ساده با دستمال نم باید رعایت کرد، توجه به رنگ کاغذ دیواری است. کاغذ دیواری های ساده معمولا رنگ روشن و سفید هستند. به همین دلیل باید برای تمیز کردن آن حتما دستمال سفید و کاملا تمیز به کار برد که دستمال کاغذ دیواری را لک نکند.

همانطور که در مقاله های دیگر گفته شده است، کاغذ دیواری های جنس نانو که روکش وینیل دارند، دوده و چرک جذب نمی کنند. به همین دلیل اگر از کاغذ دیواری ساده رنگ روشن استفاده می کنید، به هیچ وجه نگران چرک تاب شدن و کثیف شدن کاغذ دیواری به مرور زمان نباشید. بلکه فقط تکه ای از کاغذ دیواری ممکن است در اثر برخورد خودکار، لاک یا مواد غذایی کثیف شود که قابل شستشو است.

کاغذ دیواری ساده در اتاق کودک

در اتاق کودک نیز با همان استانداردها از کاغذ دیواری استفاده می شود که در سایر فضاها. در اتاق کودک نیز نمی توان روی همه دیوارها کاغذ دیواری طرح دار نصب کرد. به همین دلیل باید برای هر مدل کاغذ دیواری کودک، یک کاغذ دیواری ساده که با آن هارمونی داشته باشد، انتخاب کرد. در آلبوم های کاغذ دیواری کودک نیز نمونه های کاغذ دیواری ساده هماهنگ با کاغذ دیواری های طرح کودک گذاشته شده است. کاغذ دیواری های ساده کودک یا کاملا ساده یا دارای طرح های ریز کودکانه (ستاره، گل ریز، خالخالی) به رنگ های مختلف است. معمولا کاغذ دیواری های کودک نیز همراه با کاغذ دیواری هماهنگ با آن در آلبوم کاغذ دیواری کودک ارائه می شود.

 

      



:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : arex

کاغذ دیواری های مرغوب و باکیفیت چه ویژگی هایی دارند؟

 

کیفیت هر کالایی از ویژگی های مهم آن بود و اهمیت زیادی دارد. از مواد غذایی گرفته تا پوشاک و لوازم التحریر، ما همیشه دنبال تهیه بهترین کالاها هستیم. کیفیت کالاهای ساختمانی از اهمیتی مضاعف برخوردار است، چراکه برای مدت طولانی استفاده می شوند، گران تر از سایر کالاها هستند و تهیه و نصب آنها زمان بر و سخت است. بنابراین هنگام خرید کاغذ دیواری به عنوان یک کالای لوکس ساختمانی دقت زیادی کرده و به کیفیت آن حتما توجه کنید.

خوشبختانه کیفیت کاغذ دیواری با ویژگی های خاصی مشخص می شود که دانستن آن به شما در انتخاب کاغذ دیواری مرغوب کمک خواهد کرد. در این مقاله این ویژگی ها را مرور می کنیم:

 

۱-     قابلیت شستشو

اولین ویژگی مهمی که یک کاغذ دیواری باکیفیت باید داشته باشد، قابلیت شستشو است. کاغذ دیواری های قابل شستشو درجه سه (با بالاترین قابلیت شستشو) آنهایی هستند که نه تنها با آب و دستمال نم بلکه با مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی قابل تمیز کردن باشند. در مقاله های "نگهداری از کاغذ دیواری" و "تمیز کردن کاغذ دیواری" طریقه شستن کاغذ دیواری با عکس و توضیحات کامل آمده است. قابلیت شستشو کاغذ دیواری با علامت زیر در آلبوم کاغذ دیواری مشخص می شود. اگر این علامت در یک آلبوم کاغذ دیواری نبود، حتم بدانید که کاغذ دیواری های موجود در آن قابل شستشو نیستند.

قابلیت شستشو کاغذ دیواری به دلیل روکش وینیل است که روی کاغذ دیواری های PVC قرار دارد. وینیل نوعی ماده پلاستیکی بسیار نازک است که دیده نمی شود و کاغذ دیواری را در مقابل رطوبت کوتاه مدت و مواد شوینده مقاوم می کند. وزن روکش وینیل به کار رفته در کاغذ دیواری های مرغوب بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در هر متر مربع است.

 

۲-     مقاومت بالا در برابر پارگی و خراش

کاغذ دیواری های مرغوب با یک خراش، پاره نمی شوند. فقط کشیده شدن یک جسم تیز مانند چاقو یا کاتر می تواند کاغذ دیواری را پاره کند. حتی در این صورت هم پارگی بسیار کوچک خواهد بود و به دلیل روکش های پلاستیکی روی کاغذ دیواری، پارگی گسترده نمی شود.

۳-     نصب آسان و بدون کشش و بدون درز

کاغذ دیواری هایی که کیفیت بالایی ندارند، هنگام نصب وقتی با چسب کاغذ دیواری خیس می شوند، به راحتی کش می آیند و پاره می شوند. همین مسئله نصب کاغذ دیواری را سخت می کند و معمولا نتیجه نصب آن نیز زیبا نمی شود. ولی کاغذ دیواری های مرغوب قوام خود را حفظ می کنند و در هیچ شرایطی کش نمی آیند.

همچنین اگر کیفیت کاغذ دیواری بالا باشد، نباید بعد از نصب آن هیچ درزی به جا بماند. درحالیکه کاغذ دیواری های بی کیفیت بعد از نصب چندین خط درز باقی گذاشته و از زیبایی کاغذ دیواری روی دیوار کم می کنند.

 

۴-     قابلیت ترمیم

کاغذ دیواری های مرغوب با اینکه به سختی پاره می شوند و پارگی آنها گسترده نمی شود، ولی در برخورد با اشیا بسیار تیز پاره می شوند. در اینصورت می توان به راحتی پارگی را ترمیم کرد. برای این منظور باید کمی چسب کاغذ دیواری در پشت تکه ای از کاغذدیواری که پاره شده است بزنید و آنرا به دیوار بزنید. کاغذ دیواری پس از خشک شدن هیچ درزی به جا نمی گذارد. این روش با جزئیات کامل در مقاله "نگهداری از کاغذدیواری" آورده شده است.

 

۵-     قابلیت ضد حریق

در تولید کاغذ دیواری یک استاندارد B1-M1 وجود دارد که استاندارد ضد حریق وجود دارد که استاندارد ضد حریق است. کاغذ دیواری های مرغوب در برابر حریق مقاومت بالایی دارند، به کندی می سوزند و آتش را گسترش نمی دهند. این استاندارد باید در آلبوم کاغذ دیواری ذکر شده باشد.

 

۶-     قابلیت نصب مجدد

برخی کاغذ دیواری های مرغوب قابل نصب مجدد (Peerable) هستند. این بدان معناست که وقتی کاغذ دیواری روی دیوار نصب می شود، پیش از آنکه چسب آن کاملا خشک شود، می توان آنرا از دیوار برداشت و روی دیوار دیگری نصب کرد. این ویژگی کاغذ دیواری با اینکه به نظر بی فایده می رسد، اتفاقا بسیار مفید است و زیاد از آن استفاده می شود. خیلی اوقات پیش می آید که نظر خریداران کاغذ دیواری پس از نصب کاغذ دیواری، عوض شده و تصمیم می گیرند که آن کاغذ دیواری را روی دیوار دیگری نصب کنند. در این مواقع به سادگی می توان آن کاغذدیواری را از دیوار جدا کرده و روی دیوار دیگری نصب کرد.

 

۷-     ضد آلرژی بودن

کاغذ دیواری های مرغوب از مواد اولیه با کیفیتی ساخته می شوند که بو ندارد و آلرژی ایجاد نمی کند. از آنجا که کاغذ دیواری از محصولات پتروشیمی است، اگر با مواد اولیه با کیفیت ساخته نشود، می تواند باعث ایجاد آلرژی و سردرد شود. این نکته آنقدر مهم است که باید هنگام خرید کاغذ دیواری به خصوص کاغذ دیواری اتاق کودک به کیفیت آن توجه کافی کرد.

 

۸-     عدم جذب دوده و آلودگی

یکی از بارزترین و مهم ترین ویژگی های کاغذ دیواری های مرغوب عدم جذب دوده و چرک است. در حالیکه رنگ دیوار به شدت چرک تاب است و دوده می گیرد، کاغذ دیواری های مرغوب به هیچ وجه آلوده نمی شوند. این ویژگی دوام کاغذ دیواری را به شدت بالا برده و زیبایی آن را حفظ می کند. در اتاقی که کاغذ دیواری باکیفیت نصب شده است، می توانید خیاطی کنید، با کودکتان بازی کنید، غذا بخورید، پنجره ها را باز کنید و از کثیف شدن دیوارها نگران نباشید.

 

۹-     عدم تغییر رنگ با تابش آفتاب

ویژگی مهم دیگری که منحصر به کاغذ دیواری های باکیفیت است، این است که به مرور زمان و با تابش مداوم خورشید، تغییر رنگ نمی دهند و زیبایی خود را حفظ می کنند. این درحالی است که آفتاب اصولا خاصیت رنگ زدایی دارد.

 

۱۰- طول عمر بالا

کاغذ دیواری های مرغوب بسیار بادوام هستند. اغلب این کاغذ دیواری ها طول عمری بالای ۵ یا ۱۰ سال دارند. به این معنا که به مرور زمان کثیف نشده، تغییر رنگ نداده و پاره نیز نمی شوند. به همین دلیل افراد معمولا زمانی تصمیم به کندن کاغذ دیواری و عوض کردن آن می گیرند که علاقمند به نصب کاغذ دیواری با طرح و رنگ متفاوت باشند. بعضی کاغذ دیواری های مرغوب دارای گارانتی ۵ یا ۱۰ ساله هستند و شرکتی که آنرا به شما می فروشد، موظف است خدمات پس از فروش را به صورت رایگان به شما ارائه دهد. هنگام خرید کاغذ دیواری از خدمات پس از فروش شرکت فروشنده اطمینان حاصل کنید.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1395 | نظرات ()